oikeusministerio@om.fi; kirjaamo@intermin.fi; kirjaamo@eduskunta.fi

Eettisten sääntöjen Tiedotus- ja Valvontakeskus Ry:n on tarkastellut toimittaja Mikko Niskasaaren esittämää: Poliisien ja syyttäjien toisilleen takaama syytesuoja.  Eettisten sääntöjen Tiedotus- ja Valvontakeskus Ry moittii sitä mahdollisena vakavana korruptiona.  Oikeusvaltiossa ei saa olla niin, että tosiasiallisesti poliisit ja syyttäjät takaavat toisilleen syytesuojan kansalaisen oikeuksia loukaten. Kysymme, mikä tuollaisessa käytännössä olisi kansalaisen jälkikäteinen oikeudensuoja, vai onko lainkaan?

Viitetiedot:

Sisäministeriö on Laura Kukkonen HS 26.5. 15:58 lehtitiedon mukaan asettanut työ­ryhmän selvittämään, miten maalittamista voidaan torjua. Työryhmän tehtävä on selvittää, missä mitassa maalittamista tapahtuu ja miten sitä voidaan torjua.   https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006519619.html?fbclid=IwAR0MdNZjBUS6UuswtXY1qj5F9XN-zA8DzgpDOBkSd4qj9Vqf6NH_e9rX7Co

Toimittaja Mikko Niskasaari kysyy fb:ssä asiaan liittyen näin:
”KUKA HUOLEHTII POLIISIN MAALITTAMISEN UHREISTA?
Työstän juuri artikkelia yhtiöstä, jota poliisi on maalittanut kohta 10 vuotta. Kaikki poliisin asehallinnon rikosilmoitukset ovat osoittautuneet vääriksi ilmiannoiksi, j o t e n uutta rikosilmoitusta pannaan jatkuvasti vireille.
Pohtiiko SM:n työryhmä näiden poliisirikosten uhrien asemaa?
Älkää unta nähkö.

Viime vuonna Poliisihallitus ja valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen vaativat oikeusministeriöltä heidän ammattikuntaansa kohdistuvan ”maalittamisen” kriminalisointia.

Om Anna-Maja Henriksson näki vaatimuksen rujouden, eikä lakiesitys siellä ole edennyt.

Nyt kokeillaan sitten poliisien ”oman” ministeriön kautta.

Poliisien ja syyttäjien toisilleen takaama syytesuoja, se että nämä kaksi ammattikuntaa estävät toistensa rikosten tutkinnan, on Suomen vakavin korruptio-ongelma.
Mitäpä sisäministeriö on ajatellut sille tehdä?”

Eettisten sääntöjen Tiedotus- ja Valvontakeskus Ry

Asiamies: Jyrki Saari