kirjaamo@eduskunta.fi; kirjaamo@tem.fi; kirjaamo@vnk.fi
Moite – Yhdenvertaisuus
TE-palveluiden asiakkaana ei toteudu
Arvoisat kansanedustajat ja muu hallintoväki. Moitimme hallintoa siitä, että
yhdenvertaisuus TE-palveluiden asiakkaana ei toteudu.
Te-palvelut
eivät ole hyvän hallintotavan mukaisia. Hallintolaki ja sen periaatteet ovat
TE-palveluissa ikään kuin olisivat tuntemattomia, eikä asiakkaita kohdella
eettisyyden, eikä edes lain ja oikeuden edellyttämällä tavalla.
Käytännössä kattavaa TE-palveluiden laadun valvontaa ei nykyisellään ole ja
näin asiakkaiden kohtelu onkin huonoa ja palvelu ylimielistä. Asiakkuuteen
liittyviä tietoja salataan asiakkaalta itseltään ja niitä toimitetaan kolmannelle
osapuolelle ilman asiakkaan suostumusta.
Palvelusuunnitelmia ei tehdä yhteisymmärryksessä avoimesti ja ymmärrettävästi
asiakkaan kanssa, vaan pikemminkin kuin sopimuspetoksina asiakasta kohtaan. Myöskään
asiakkaan työssäoppimisen näyttöoikeus Euroopassa vastavuorisesti hyväksyttävien
ammattitutkintojen saamiseksi ei toteudu riittävällä tasolla.
TE-hallinto
on aina vastuussa hankkimistaan palveluista. Sen velvollisuus on valvoa, että
lakia noudattavat myös muut toimijat, joilta se hankkii palveluita. Palvelun
tulee aina perustua palveluntuottajan ja asiakkaan väliseen kirjalliseen,
avoimesti ja ymmärrettävästi laadittuun sopimukseen, eikä suinkaan
sopimuspetosluontoisesti asiakasta kohtaan.
Jos asiakas ohjataan palveluun TE-hallinnon ja palveluntuottajan välisen
sopimuksen perusteella, niin tulee hänen saada riittävä tieto sopimuksen
sisällöstä ja perustelut palvelun piiriin ohjaamiselle.
Asiakasta ei tule siirtää uuden palvelun piiriin ilman hänen omaa
hyväksyntäänsä. Asiakkaalla on aina oltava mahdollisuus osallistua itseään
koskevan palvelusuunnitelman laatimiseen ja palveluissa työssäoppimisen
näyttötutkinnon antamiseen Euroopassa vastavuorisesti hyväksyttävän
ammattitutkinnon saamiseksi. Näyttötutkinnon vastaanoton järjestelyyn on
ryhdyttävä 2 kk sisällä aloituksesta.
Hallintolain 2 §:n mukaan hallintolakia sovelletaan valtion viranomaisissa, kunnallisissa viranomaisissa ja itsenäisissä julkisoikeudellisissa laitoksissa sekä eduskunnan virastoissa ja tasavallan presidentin kansliassa. Näin ollen 15 § koskee myös TE-palveluita ja niiden asiakkaita.
Eettisten sääntöjen tiedotus- ja valvontakeskus ry ei hyväksy, että Euroopan peruskirjan mukaisia sosiaalisia- ja työoikeuksiamme loukattaisiin millään tavalla (esimerkiksi maan tavan mukaan, sopimuksin kiertäen ja venyttäen tai kansallisella lailla.)
Oikeusloukkaukset saattavat aiheuttaa sen, että tulemme vaatimaan valtiolta vahingonkorvausta täysimääräisesti. Huomautamme, että yhteisön asetukset ja direktiivit ovat osa jäsenvaltioiden oikeusjärjestystä, ja niillä on etusija kansallisiin lakeihin ja muihin oikeussäännöksiin nähden. Siksi tuomioistuimen on syrjäytettävä myös kansallinen laki, joka on yhteisön oikeuden vastainen.
Porissa 5.5.19
EETTISTEN SÄÄNTÖJEN TIEDOTUS- JA VALVONTAKESKUS RY (ETVK)
Jyrki Saari, asiamies